Tak nám padnul další e-sport tým…

V rubrice Blog od František KožuchNapiš komentář

Za ty roky, co se motám okolo gamingu, je to pořád to samé dokola. Nové týmy se objevují a staré (i velké) týmy končí. České týmy stojí často na jednom člověku, kterému dříve či později dojde síla. Shánět peníze, řešit hráče a jejich podporu, web, sociální sítě, proplacení akcí, cest a všemožných dalších nákladů. A po čase si každý řekne: „Stojí to za to? Baví mě to ještě?“.

Spousta hráčů jsou totiž nevděční pařani – chtějí letadla, holky a vysoké platy. Pokud jim konkurenční tým nabídne horalku navíc, odejde většina jinam. Ale to je jen jeden z problému, o kterém napíšu zase jindy. Dneska bych rád napsal o majitelích týmů, tedy těch, co to všechno platí a organizují.

U většiny z nich totiž velká chyba vzniká už na začátku. Já vím, nadšení a touha něco v gamingu dokázat je obrovská. Řekl bych ale, že není skoro nikdo, kdo by do tohohle „ředitelování“ šel s rozvahou a plánem. Hlavní myšlenka je poměrně jednoduchá – všechno vyhrajeme a sponzoři nás pak budou chtít. A to je jedna z největších chyb, kterou na začátku můžete udělat.

Tahle chyba pak stojí v průběhu mraky času, ještě více peněz a na konci tohohle kolotoče je právě ukončení týmu. Troufám si říct (a tvrdím to dlouhodobě), že tohle nikoho nezajímá. Žádnou firmu nezajímá, že tým zrovna teď něco vyhrál. Výhra je důležitá pro hráče, tým a fanoušky. Pro firmu nikoliv.

Pokud chce tým najít dobré sponzory, je potřeba buď mít připravených opravdu hodně peněz (a opravdu se bavíme ve stovkách tisíc korun) nebo jít hezky pomalu, krok po kroku. Musíte se na to podívat z druhé strany – každá firma chce jít vidět, sponzoring je vždy oboustranně výhodný obchod. Chcete podporu? Ano. Co za to?

Přemýšlejte nad tím, co je tým schopen nabídnout právě těmhle firmám. To, že jste vyhráli LANku, Nightcup v Málkově nebo online turnaj o 1000 lidech firmy nezajímá. Logo na dres? Samozřejmost, ale kdo ho uvidí a kdo bude ty dresy platit? Banner a logo na web? Super, jakou máte měsíční návštěvnost? Logo na Facebook a YouTube? Poslední příspěvek dva roky nazpět, to nevypadá moc dobře… A tady to často končí.

Přesně tohle píše nezkušený leader týmu, ale tohle už nestačí. Každý den mi přijdou 1-2 podobné nabídky. Týmy se pak často rozpadnou týden poté, co mi napsali.

Začněte tím, že si uděláte tým jedné, maximálně dvou sekcí. Ideálně kamarádů a od začátku mějte vizi, že hrajete primárně pro radost. Pokud chcete vést tým, neslibujte nesplnitelné. Většina úspěchu týmu ale bude na bedrech leadera či majitele. Proč? Protože tým si jde primárně zastřílet a vy musíte psát reporty na blog, fotit příspěvky na Facebook a Instagram a psát firmám ohledně spolupráce.

Leader týmu musí dělat všechno proto, aby bylo hráčům lépe. Blog vám snadno vybuduje nějakou návštěvnost, na Facebooku a Instagramu budete mít po prvních úspěších pár stovek sledujících. A pozornost vašich sledujících je přesně to, co můžete efektivně prodávat firmám. Oslovte lokální firmy, kde máte kamarády či známe. Napište specializovaným obchodům. Zjistěte co chtějí a co potřebují. Ukažte jim, co pro jejich firmu můžete udělat. Nechoďte ale za Intelem, MSI či Asusem apod. – jen investujete neefektivně čas, za který nic nezískáte.

Je to prostě práce na roky dopředu, ale nic se nedá uspěchat. Pokud budete pracovat na tom, že bude tým vidět (a to nemyslím jen výsledky) a bude okolo sebe tvořit komunitu, tak vše přijde samo. Bud

ete stabilní, známí a začnou se ozývat i lepší hráči či rovnou celé sekce. Jen pozor, abyste si hned na začátku nepřepálili rozpočet.

Tenhle článek je taková má reakce na celé to končení týmů v Česku. Teď Majestic Lions (který zmizel i s jejich Facebookem), pár týdnů zpět eXtatus a rozhodně nebyl první. Neznám moc detaily ale když se jako nestranný divák, podívám na to, jak třeba k fanouškům a lidem přistupoval eXtatus, tak se divím, že jim to vydrželo tak dlouho a Alza neukončila spolupráci mnohem dřív.

Obrovský ponteciál, který eXtatus měl, už asi jen tak někdo mít nebude. A není to jen škoda hráčů a týmu, ale škoda nás všech. Zdá se mi, že poslední dobou je víc organizací, co něco pořádají, než lidí, kteří hry hrajou. Staré časy Call of Duty hrálo na Gamezoně stovky teamů. Ligy byly jak ve fotbale a dostat se o ligu výše byl fakt problém, protože kvalita hráčů byla opravdu obrovská. Ale čas jde dopředu a doba se mění.

Organizace, které pořádají turnaje a ligy, musí také začít pracovat jinak směrem k týmům a hráčům. Dělat turnaje, na kterých organizátor vydělá hromadu peněz a nic nevrací zpět hráčům do komunity, je špatně. Směšné prize pooly, často jen pro prvního, komunitu nevybuduje. Motivace pro spoustu lidí, kteří v gamingu chvíli jsou, tak pomalu upadá.

A nakonec tedy pro majitele a hráče malých týmů i těch, kteří chtějí nějaký tým založit. Pusťte se do toho, je to adrenalin. A pokud to vezmete pomalu a s rozumem, ani to nebude stát moc peněz. Já opravdu doufám, že jednou přijde doba, kdy bude v nějaké hře tolik teamů, že se bude muset sakra bojovat, aby team hrál extraligu.

Franta „Scop“ Kožuch

O autorovi: Přestože začínal hrát už v dobách socialismu s hrami jako Nu Pagadi, za pořádný začátek považuje rok 1990 a svůj první počítač, tehdy ještě na kazety. Wolfenstein, Doom a stovky hodin prosezené s kamarády za počítačem. Pak vytvořil svůj první gamingový tým v Call of Duty jménem Zelený Klub, pak tým Dark Brotherhood. Později se rozhodl, že zkusí jeden malý tým dostat na špičku a stal se tak člověkem, který pomohl vytvořit jeden z nejsilnějších herních týmů současnosti – eSubu. V roce 2016 se však rozhodl, že nastal čas na další výzvu. odevzdal eSubu Láďovi Dyntarovi a šel budovat vlastní značku – takovou, která hráčům nabídne přesně to, co vždycky chtěl i on sám. 

 

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na